Kan du rådgive om ernæring, får du tilfredse klienter

Klinikejeren og veterinærsygeplejersken er enige om, at en uddannelse i klinisk ernæring giver et stærkere samarbejde på klinikken, flere tilbud til klienterne og større tilfredshed. Måske er uddannelsen noget for dig?

Karin Skolnik

Veterinærsygeplejerske Birka Faarup var på det første hold, og hun blev sidste år uddannet som fagveterinærsygeplejerske i klinisk ernæring. Det har hun ikke fortrudt, og det har hendes chef heller ikke. Uddannelsen giver nemlig nogle muligheder på klinikken, som ikke var der før. Og de har kun mødt tilfredshed hos klienterne. Samtidig har det også betydet en ny form for sparring.

– På vores klinik er vi meget glade for den ernæringsmæssige sparring ved behandling af indlagte, medicinske og kirurgiske patienter. Ved den tværfaglige sparring giver vi vores klienter den optimale hjælp og oplever en større tilfredshed både hos klienter og ansatte, siger Jens Sejer, som ejer Roskilde Dyreklinik. Han giver et eksempel:

– Måske ville vi ud fra vores skolelærdom ikke overveje, at en akut lever- eller nyresyge-patient har langt bedre af en gastro intestinal diæt end af en nyre- eller leverdiæt, som vi hidtil har brugt.

Vi hjælper med hele paletten
Birka Faarup har glæde af uddannelsen i sin hverdag.

– Til hverdag kan jeg hjælpe vores dyrlæger, veterinærsygeplejersker og vores klienter og patienter med at tilrettelægge den optimale plan for den enkelte patient. Er det en indlagt patient, kan jeg udregne dens basale behov og sørge for, at vi hurtigt får ham/hende på poterne igen. Det styrker os i forhold til vores klientpleje. De er glade for, at vi kan hjælpe dem med hele paletten og ikke kun med den kirurgiske eller medicinske del, siger Birka Faarup.

– Jeg er begyndt at lave en del ernæringskonsultationer, som styrker vores bånd med vores patienter og klienter. Og her opnår jeg en tillid, der betyder, at vi hurtigere opdager, hvis der er en form for mistrivsel eller ubalance, og vi får hurtigere disse patienter i hænderne.

– I den anden ende har jeg vores hvalpe og killingeejere, og de giver de sjove indslag i en hverdag, der kan være hektisk. Dem følger jeg individuelt, og her er sidegevinsten, at vi får nogle hunde og katte i klinikken, der nyder at komme ind og op på vægten og bordet, og trygge ejere, der kender vores klinik og personale.

Medicin og fodring går hånd i hånd
Jens Sejer understreger, at den nye sparring får behandlingen med medicin og fodring til at gå hånd i hånd.

– Vores klienter har været meget glade for dette nye tiltag. De mærker, at vi alle har vores områder, hvor vi er stærke, og som vi brænder for. Veterinærsygeplejersken har ofte den daglige eller ugentlige kontakt med klienterne og kan bedre følge fremskridt og tilbageskridt end en travl dyrlæge.

– I samråd med dyrlægen laver vi en god handlingsplan. Vi har nu aftalte konsultationer om ernæring. Her konsulteres alt fra slankepatienter, småtspisende patienter eller folk, der bare har brug for råd og vejledning om fodring og den optimale ernæring af deres kæledyr.

Uddannelsen giver stor værdi i hverdagen
Birka Faarup anbefaler veterinærsygeplejersker, der interesser sig for klinisk ernæring, til at melde sig til uddannelsen. Det giver stor værdi i hverdagen.

– Som alt andet, man bliver klogere på, finder man også ud af, hvor meget man ikke vidste. Og jeg må sige, at jeg er blevet klogere på området med klinisk ernæring.

– Det er en stor verden derude, der har åbnet sig for mig. Det er dejligt at kunne sparre med mine kollegaer og hjælpe vores patienter bedst muligt. Og jeg kan kun anbefale uddannelsen til andre, siger Birka Faarup.

Læs mere om uddannelsen

Jens Sejer og Birka Faarup oplever, at de nu hurtigere opdager mistrivsel eller ubalance. Foto: BaesFoto