Fælles indsamling af lønstatistik
Lønstatistikken bliver fremover lavet i samarbejde med DA, så vi automatisk får indberettet jeres løn.
Under overenskomstforhandlinger aftalte vi med Dyrlægevirksomhedernes Arbejdsgiverforening (DA), at vi ville samarbejde om en fælles lønstatistik lavet af et uvildigt firma, så vi ikke skal starte alle fremtidige overenskomstforhandlinger med at diskutere validiteten af deres statistik op imod vores statistik.
Vi aftalte også, at vi skulle køre lønstatistikken fremadrettet på december-lønnen for også at kunne holde det indberettede op imod årslønnen.
Vi har igennem de sidste par måneder deltaget i møder om fælles indsamling af lønstatistik med repræsentanter fra ADO, DA og DDD samt vores eksterne samarbejdspartner fra Huge Consulting.
Oplægget til fælles indsamling af løndata er rigtig spændende, og aftalen vil i første omgang løbe de næste 3 år.
Helt kort fortalt indeholder aftalen følgende punkter:
- Lønstatistik for hver gruppe (VSP – Dyrlæger) med hver sit ”spørgeark”
- Indberetninger sker fra klinikkerne (Altså VF og ADO medlemmer spørges ikke)
- Skemaet laves ”stramt” – det vil sige, at man ikke kan sende skemaet ind, før det er helt udfyldt
- Målet er, at 80% af DA´s medlemmer skal indberette
- Huge Consulting gennemser indberetningerne og datarenser ved ulogiske indberetninger
- Huge Consulting laver lønanalyserne
- Vi indgår databehandleraftale
- Analyseresultaterne/lønstatistikkerne overdrages anonymiserede
- Vi har kigge-adgang, men kan kun se anonyme indberetninger
- VF kommer til at sidde i en styregruppe for spørgsmål i skemaet mv.
Lønstatistikken kommer kun til at indeholde lønoplysninger.
Alle andre spørgsmål, vi stiller i vores egen lønstatistik, indhenter vi fortsat selv.
Vi mener, det er en rigtig god løsning og glæder os over samarbejdet
Det gør vi blandt andet, fordi vi ser en lang række fordele:
- Høj grad af validitet grundet mange indberetninger
- Ekspertviden på analysedelen fra Huge Consulting
- Økonomisk set er vi flere om ”regningen”
- Tidsmæssigt sparer vi en del tid
Det betyder også, at vi ikke skal bede jer om den sværeste del i en lønindberetning, og med jeres opbakning håber vi på, at vores egen undersøgelse om øvrige vilkår kan opnå en høj deltagelse.
Vi indsamler løndata for december-lønnen. Det vil sige, at DA udsender dataindsamlingsspørgeskema/opfordring til klinikkerne primo/medio januar.




Veterinærsygeplejerskernes Fagforening
11 timer siden
📣 VSP Familiedyr 📣
Program for fredag den 23. oktober 2026
Maria Søndergaard 👉 Hvordan kommer vi i gang med TIVA?
Kim Starke 👉 Ledelse og kommunikation på arbejdspladsen
ℹ Se hele programmet og tilmeld dig i linket i kommentarsporet ... Se mereSe mindre
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linked InShare by Email
Kommentér på Facebook
Veterinærsygeplejerskernes Fagforening
1 dag siden
📣VSP Familiedyr 📣🐾
Torsdag den 22. oktober 2026 kan du opleve det her:
Julie Pio Kragelund 👉 Moderne sårbehandling i praksis - forstå, vurder og handel. Få styr på sårbiologi WAR- score mm.
Malene Wolf-Jølver 👉 Fodring af seniordyret
Derudover kan du med din klinik/kolleger deltage i et tværfagligt spor
👉Familiedyr (VET & VSP) - Teamwork i praksis: Fra travl hverdag til stækt team
med Dorte Kvistgaard Christensen
herunder:
👉Spil dine kollegaer gode – også når kalenderen koger
👉Vi hører ikke det samme – selv når vi lytter til det samme
👉Når samarbejdet knirker – små irritationer, store konsekvenser
👉Motivation i hverdagen – vi drives ikke af det samme
👉Forandringer i hverdagen – fra modstand til mening
Waow - og det er kun torsdag! I morgen kommer programmet for fredagen
Jeg skal i hvertfald med! Skal du også?
Se link til program og tilmelding i kommentarsporet ... Se mereSe mindre
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linked InShare by Email
Kommentér på Facebook
Veterinærsygeplejerskernes Fagforening
2 dage siden
Høje følelsesmæssige krav er en del af arbejdet for mange. At møde mennesker i svære livssituationer og håndtere stærke reaktioner kan være meningsfuldt – men også krævende. Det kan samtidig øge risikoen for konflikter, både med dem, man skal hjælpe, og i det interne samarbejde.
Temamødet sætter fokus på tre temaer i samspillet mellem høje følelsesmæssige krav og konflikter:
Fra belastning til balance
Konflikter og kommunikation
Professionel dialog om følelser
Hvert tema rummer en introduktion til vigtig viden samt gode råd og redskaber, I kan bruge i hverdagen med det samme.
Se link i kommentarsporet for mere information og til tilmelding ... Se mereSe mindre
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linked InShare by Email
Kommentér på Facebook
Se mere her: www.godtarbejdsmiljo.dk/arrangementer/temamoeder-om-hoeje-foelelsesmaessige-krav-og-konflikter