Arbejdsglæde i praksis: Kollegahjælp

Kollegahjælpen er under opbygning i Danmark, og du kan hjælpe ved at stille dig til rådighed for dine kolleger.

Med en bevilling fra Velliv Foreningen og dyrlægebranchen, herunder Veterinærsygeplejerskernes Fagforening, har praQtice gennemført en række aktiviteter under projektet ’Arbejdsglæde i praksis’.

I oktober/november 2022 blev der afholdt 10 arbejdsglædeworkshops rundt i Danmark med sammenlagt 655 deltagere. Der var et stort engagement og en masse spændende dialoger om arbejdet med trivsel på klinikkerne.

Vi vil løbende komme med gode råd og anbefalinger fra projektet. Vi starter med Kollegahjælpen, som er en del af den værktøjskasse, der blev udviklet i projektet.

Samtalepartner
Hovedmålet med Kollegahjælpen er at tilbyde en samtalepartner til alle ansatte i den veterinære branche, herunder veterinærsygeplejerske-elever, veterinærsygeplejersker, dyrlæger, klinikassistenter, samt andre ansatte i klinisk praksis og/eller deres pårørende, der søger hjælp. Tanken er på sigt, at man som kollegahjælper gennemgår et onlinekursus af et par timers varighed ved en psykolog, så man bliver klædt på til at kunne varetage opgaven som et ’ligemands’-tilbud, og hvad man gør i forskellige, typiske situationer.

Kollegahjælperen har tavshedspligt og kontakter ikke arbejdsgiver eller myndigheder. De kan lytte, vejlede og henvise til andre instanser som læge, psykolog, kriselinjer og lignende.

Samtalerne foregår sædvanligvis over telefonen. Det er op til den, der søger hjælp at afgøre, hvornår kontakten skal afsluttes.

Kollegahjælpen arbejder på frivillig basis og modtager ikke betaling for indsatsen.

Overvejer du at blive kollegahjælper
Lige nu efterlyser praQtice VSP’er, som gerne vil være frivillige kollegahjælpere.

Der er online intromøde den 31. maj kl. 19-20.30.

Hvis du overvejer, om det er noget for dig, så kontakt anne@praqtice.dk

Inspiration fra Norge
Kollegahjælpen er inspireret af Norge, hvor den norske veterinærforening har lavet en kollegahjælpeordning med dyrlæger, som på frivillig basis stiller sig til rådighed. De fortæller, at kollegahjælperne tilsammen modtager 20-25 sager/kontakter om året, varierende fra enkelte telefonsamtaler til gentagne samtaler. Det forventes, at niveauet vil være nogenlunde det samme i Danmark – måske lidt mindre. Der er ikke en forventning om, at du står til rådighed 24/7.

Henvendelserne handler typisk om: konflikter med kolleger, konflikter med kunder, træthed og udbrændthed.

Læs mere om kollegahjælper her

Vil du vide mere om de værktøjer, der blev udviklet i projektet ’Arbejdsglæde i praksis’, så kan du finde værktøjskassen her

Du kan også læse hele NFA-rapporten her