Tiltag I kan tage på klinikken for at undgå smitte

Arbejdstilsynet om arbejdsgivers ansvar

Idé katalog til smittebeskyttelse på dyreklinikker og -hospitaler

Husk at holde dig løbende opdateret i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger

 

• Oplys på telefonsvarer og hjemmeside om de forholdsregler, som I tager på klinikken

• Lav et tydeligt opslag på jeres dør om de forholdsregler I har. Brug alternativt Sundhedsstyrelsen plakat, som kan hentes i A4 her

• Anmod om, at der kun kommer én person med et dyr til dyrlægen

• Minimer antallet af kunder i venteværelset – anbefalingen er 1 pers. pr. 4 m2 gulvareal

• Gør opmærksom på, at dyr kan overleveres ved indgangen

• Brug eventuelt klinikkens egen snor til hunde

• Bed kunden om at vente udenfor/i bilen, imens dyret behandles. Hold eventuelt telefonisk kontakt undervejs i forløbet, sådan at du kan få de informationer, du har brug for

• Henstil til, at kunder holder afstand til både personalet og andre kunder – fx ved hjælp af gaffatapede linjer

• Placér stole i så lang afstand som muligt fra hinanden

• Sørg for, at der er tilgængelig håndsprit til kunderne og evt. handsker

• Intensivér rengøringen – særligt kontaktflader, telefoner, tastaturer mv.

• Lad kunder betale med mobilepay – undgå kontanter og maskiner

• Brug selv normale hygiejnetiltag som handsker, hyppig håndvask, giv ikke hånd og hold afstand

  • Brug engangshandsker inden i jeres røntgen handsker

• Foder bestilles over telefon, forudbetales og afhentes med minimal kontakt

Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af mundbind, da intet tyder på, at anvendelse af mundbind hos raske personer reelt har en effekt på smittespredningen.